O vyhánění ďábla čertem aneb Polámal se mraveneček

Většina z nás zná a každý asi správně chápe úsloví o vyhánění čerta ďáblem - znamená to vynakládat marné úsilí o neúčelnou změnu. Čert i ďábel jsou oba pekelníci a dost možná je ďábel horší čerta, takže změna je při nejlepším nijaká. A vynaložené úsilí je vždy nějaké, takže k každém případě je to ztráta. Přijde mi to podobné i s homeopatií.

Prý je to alternativní metoda léčení. Mnoho lidí k ní inklinuje proto, že jsou nespokojeni se svým stávajícím stavem a pociťuje potřebu na něm něco změnit, hledá alternativu. Jednou z opět módních a takřka průmyslových alternativ je právě homeopatie.

Co to je? Vznikla jako léčebná metoda v napoleonských dobách a opírala se o tvrzení, že nemoci jsou vyvolávány narušením životní duchovní síly a nemají žádnou jinou příčinu. Toto narušení je možno napravit podáním hmotného přípravku, tj. homeopatického léku. Při tehdejším stavu medicíny měla homeopatie nezanedbatelný přínos - neškodila.

Podstatou homeopatického léčebného efektu takového přípravku je vyhánění ďábla čertem, podává se přípravek z látky, která vyvolává obdobné příznaky jako nemoc, ve velmi naředěném stavu. Stupeň naředění může být až na úroveň praktického nekonečna, tj. přípravek nemusí tuto látku obsahovat vůbec, je to jen rozpouštědlo (voda). Tím se posílí ona životní duchovní síla a nemoc zmizí.

Přípravek se volí na základě projevů nemoci bez jejího zkoumání, tedy vlastně podle popsaných pocitů nemocného. Jsou ale i takoví homeopaté, kteří jakous takous diagnostiku provádí, ale není mnohdy klíčová, protože se potírají příznaky a ne nemoc.

Myslím, že je z uvedeného zřejmé, že mám homeopatii za blud. Je spousta tzv. studií, které se jí zabývají. Zde mají homeopaté neprůstřelnou obranu ve své zásadě, že účinnost jejich přípravků lze zkoumat pouze na zdravých lidech. Jak potom zkoumat léčebný účinek léku proti nemoci na někom, kdo nemocí netrpí? A odpůrci homeopatie mají problém, že, aby mohli prozkoumat účinnost homeopatické léčby, nemohou použít léčbu jinou. Což je v rozporu, pokud nejsou předpojatí (tj. přesvědčeni o účinnosti homeopatie), s lékařskou etikou. Výsledky jsou předem očekávatelné.

Nejhezčí argument, který jsem od zastánců homeopatie slyšel, byl, že léčba nemá nikdy vedlejší účinky. Nemůže je mít, když nemá vlastně žádné. Jediné, co na homeopatii prokazatelně funguje, se velmi hezky popisuje  v Sekorově básničce Polámal se mraveneček. Prášek cukru je zde zastupuje typický homeopatický přípravek, ale mravenečka uzdraví účast a péče. Takže jestli i nadále chcete věřit v homeopatii, pak jí používejte, protože se po ní budete cítit lépe. To je taky důležité.

A že má homeopatie mnoho proroků a jejich sledovatelů? Nedivte se, vždyť je to úžasný kšeft. Prakticky vzato je výrobní cena homeopatického přípravku dána cenou manipulace, obalu a použitého rozpouštědla. A prodejní? Uf! Lidé jsou schopni vynakládat obrovské prostředky ve snaze koupit, co se vlastně koupit nedá. Je to třeba štěstí (drogy), krása (kosmetika), bohatství (loterie) a zdraví (homeopatie).

Nechte peněženku na pokoji a spíš se postarejte o to, aby se byl někdo, kdo vám  pofouká na bolístku a pohladí vás po čele. 

Miloš Hobl
fujbum(zavináč)seznam.cz